Bereid Je Voor: Slimme Tachograaf Vóór Eind 2024 Geregeld
Het komende jaar staat voor de deur met een drukke periode in het vooruitzicht. Tegen het einde van 2024 moeten talloze tachografen worden geijkt, en een groot aantal internationaal opererende vrachtwagens zal worden uitgerust met de tweede generatie slimme tachografen (DTCO 4.1). Dit alles valt onder de noemer van de Mobility Package. Het is van cruciaal belang om volledig op de hoogte te zijn van alle aspecten die van invloed zijn op je dagelijkse werkzaamheden. Maar wat houdt de Mobility Package precies in? Hoe ziet het komende jaar eruit? Wat betekent de tweede generatie slimme tachograaf en hoe raakt dit jou als transporteur en werkplaats? Hieronder lees je alles wat je moet weten.
Wat is de Mobility Package?
Het EU-mobiliteitspakket omvat diverse initiatieven die aanzienlijke veranderingen teweegbrengen in de EU-regelgeving voor wegvervoer. Dit pakket is essentieel om een correcte implementatie en handhaving van de wetten met betrekking tot wegtransport te waarborgen. Bovendien dient het een balans te vinden tussen de sociale bescherming van chauffeurs en de vrijheid van exploitanten om grensoverschrijdende transportdiensten aan te bieden. Om de sector te ondersteunen bij de juiste toepassing van deze regels, heeft de commissie een reeks richtlijnen opgesteld, die geleidelijk zullen worden aangevuld waar nodig. Meer informatie over wat dit betekent voor jou als transporteur/chauffeur lees je hieronder.
De Tweede Generatie Slimme Digitale Tachograaf
Zoals overal reeds gecommuniceerd moeten alle nieuwe voertuigen in augustus van 2023 al zijn uitgerust met de nieuwste tachograaf. Maar waarom is deze nieuwe versie geïntroduceerd en wat zijn de verschillen met de eerste generatie? Deze nieuwe tachograaf voldoet aan de EU-aanpassingen en voldoet bovendien aan de cabotageregels voor grensovergangen, laad- en losmomenten, arbeidstijdenregistratie en de nieuwe optie voor opeenvolgende verkorte rusttijden die tweemaal achter elkaar mogen worden genoten.
Klik op deze link om ons assortiment voor de slimme tachograaf te bekijken.
De belangrijkste verschillen met de eerste generatie:
- Geïntegreerde NUTS niveau 0-kaart, voor automatische detectie en registratie van landgrensovergangen.
- Updatebaarheid, waardoor tachograafsoftware en digitale kaarten kunnen worden bijgewerkt en hetzelfde apparaat langer kan worden gebruikt.
- OSNMA (Galileo positie-authenticatie) voor extra controle van geregistreerde GNSS-posities.
- Verplichte bi directionele ITS-interface voor meer intelligente transportsysteemfunctionaliteit.
- Gedetailleerdere registratie van laad- en losmomenten voor nauwkeurige activiteit vastlegging.
- Registratie van standaard vervoertype voor gedetailleerdere voertuigregistratie.
- Voldoet aan hoge veiligheidseisen met UNECE-cybersecurity.
- Nieuwe kaarten met grotere capaciteit voor opslag van activiteiten.
Impact op Jou als Transporteur/Chauffeur
Als internationale transporteur dien je ervoor te zorgen dat je voertuigen zijn uitgerust met een tachograaf die alle activiteiten van het voertuig opslaat. Ook is een antenne verplicht, waarmee de tachograaf op afstand kan worden uitgelezen. Het uitlezen van gegevens van de bestuurderskaart en de tachograaf is essentieel om te controleren of chauffeurs zich aan rij- en rusttijden houden en of de vrachtwagen volgens de regels wordt gebruikt.
Enkele richtlijnen waar chauffeurs rekening mee moeten houden zijn onder andere dat maximaal drie opeenvolgende commerciële ritten in het buitenland zijn toegestaan voordat terugkeer naar de thuisbasis vereist is. Daarnaast dienen alle activiteiten, inclusief laden en lossen, na 24 augustus 2023 in heel Europa op de nieuwe tachograaf te worden geregistreerd. Tevens moeten vrachtwagens elke acht weken terugkeren naar het bedrijf in het land van herkomst. Dezelfde rij- en rusttijden gelden in heel Europa. Het naleven van deze regels voorkomt boetes.
Impact op Werkplaatsen
De Mobility Package biedt werkplaatsen aanzienlijke mogelijkheden voor inkomstengroei. Naast het installeren van nieuwe tachografen in nieuwe voertuigen omvat de regelgeving ook een retrofit programma voor bestaande "oude" tachografen. Deze regelgeving is echter alleen van toepassing op voertuigen die grensoverschrijdend transport uitvoeren. Het is aan te raden om direct aan de retrofit te beginnen zodra de nieuwe tachografen beschikbaar zijn om problemen aan het einde van de retrofit-periode te voorkomen. De regelgevingsveranderingen hebben impact op werkplaatsen, en daarom is het van belang om tijdig te starten met de retrofit zodra de nieuwe tachografen beschikbaar zijn. Het opstellen van een gedegen planning voor het gehele wagenpark gedurende de retrofit-periode wordt sterk aanbevolen.
VDO Mobility Package Magazine.PDF